Dag 2. Lax!

Vad vet ni om lax? Jag vet en hel del kan jag skryta med. Laxen föds i sötvatten. Sen flyttare den ut i saltvattnet i havet. Där lever den i 4-5 år innan den simmar tillbaka till exakt samma river som den föddes i. Skillnaden den här gången är att den i vuxen ålder inte tål sötvatten längre. Vilket resulterar i att den bokstavligen börjar ruttna, sen dör den. Inte innan den har hunnit lägga nya ägg såklart. För kretslopper går ju runt så att säga. Om laxen har en låg fena bakom den stora ryggfenan betyder det att den är född vild, då får man ta hem den, om man fiskar upp den innan den äckliga ruttproceduren börjar. Jay instämde med skylten som varnade för björnar på detta lax-ställe. Vi fick reda på att ingen björn hade synts till där på över en vecka. Så det var lugna puckar alltså. Jag har aldrig sett så mycket lax i hela mitt liv. Och stora var de också, ca 4-5 dc.



Vi åkte ut på björnjakt också. Jag kom ett steg närmre till björn än jag någonsin har varit förut. Jag såg livs levande björnbajs! Så levande det kan bli. Fast gammalt och torrt. Jag såg även en chipmunk, min första chipmunk.




Kommentarer
Postat av: Malin

Imponerande kunskaper!! ;)

Avni tycker det verkar vara paradiset där med all lax.. Jag tycker det verkar läskigt med björnarna! akta dig för dem!

2011-11-17 @ 13:49:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0